Kunnan on panostettava työllistämiseen myös ilman valtion tukea
Kiitokset Sonkajärven kunnan työllistämistoimelle osallistumisesta keskusteluun kunnan työllistämistoiminnasta. Kirjoituksessaan se Iisalmen Sanomien mielipidepalstalle 24.4. joko väärin ymmärrettyään tai tarkoituksellisesti kirjoitti minun edellisessä kirjoituksessani todenneen, ettei Sonkajärven kunnan pitkäaikaistyöttömien määrässä ole tapahtunut muutosta 2019 ja 2020 välillä.
Kirjoituksessani 20.2., joka on luettavissa edellisestä blogikirjoituksestani, totesin pitkäaikaistyöttömien määrän pysyneen samana tämän vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana. Sanatarkka lainaus tekstistäni: ” Sonkajärvellä oli tammikuussa 233 työtöntä työnhakijaa.Vuotta aiemmin vastaava määrä oli 160. Työttömistä miehiä oli 156 ja naisia 77, alle 25 -vuotiaita oli 18, yli 50 vuotiaita 124, pitkäaikaistyöttömiä 50, vammaisia ja pitkäaikaissairaita 46. Vaikka työttömien määrä oli helmikuussa vähentynyt 11 työnhakijalla, niin pitkäaikaistyöttömien määrä oli pysynyt samana.”
Koronaepidemian aikana on syntynyt uusia työttömien ryhmiä. Tämä käy ilmi myös Sonkajärven kunnan työllistämistoimen kirjoituksesta, jossa todetaan kunnan työmarkkinatukilistalla olevan tällä hetkellä reilut 20 prosenttia yrittäjiä. Oman lisänsä Sonkajärven työttömyyten toi Omatalon konkurssi. Työnhakijat tarvitsevat nimenomaan oikeaa palkkatyötä ja riittävää toimeentuloa. Työllisyyskatsausten mukaan Sonkajärvellä oli vuoden 2020 helmikuussa 172 työtöntä työnhakijaa ja 25 avointa työpaikkaa. Tämän vuoden helmikuussa vastaavat luvut olivat 222 ja 15.
Sonkajärven kunnan työllistämistoimen mukaan, sen päätavoite ei ole työllistää työttömiä kuntaan, vaan lopullinen tavoite on aina työllistyminen avoimille työmarkkinoille. Mutta, jos avoin sektori ei kykene antamaan työttömille töitä, kunnan ei pidä jäädä odottelemaan vaan on oltava aktiivinen. Sen on panostettava pitkäaikaistyöttömien ja nuorten työllistämiseen myös ilman valtion tukea pienentääkseen työttömyyden kustannuksia. Kunnassa arvokasta työtä tekevien yhdistysten ja järjestöjen työllistämistä on tuettava harkinnanvaraisilla työllistämisen kuntalisillä.
Vaikka pitkäaikaistyöttömien määrä Sonkajärvellä on ollut laskusuunnassa, on kunnan osarahoittaman työmarkkinatuen menot olleet kolmen viime vuoden aikana keskimäärin 207993 euroa vuodessa, Tilanne ei tulevaisuudessa ainakaan parane, mikäli elinkeinoelämän ja sitä tukevien keskustan ja kokoomuksen ideologiselta pohjalta esittämät työttömyysturvan keston lyhentämänien tai porrastaminen toteutuvat.
Työttömien keskusjärjestön kuntavaaliteesien mukaan, kuntouttava työtoiminta on työttömien kuntoutumista tukevaa palvelua – ei työllisyyspalvelua. Kuntouttavalla työtoiminnalla ei saa korvata työsuhteessa tehtävää työtä, eikä sitä saa käyttää yksityisen voiton tavoitteluun. Kuntouttavan työtoiminnan tulee olla työnhakijalle motivoivaa ja tavoitteellista sekä taloudellisesti mahdollista. Kuntouttavan työtoiminnan tulee edistää yksilön valmiuksia kehittää itseään ja työnhakuvalmiuksiaan. Olen asiasta täysin samaa mieltä.
On hyvä, että työllistämisestä vallitsee hyvä tahtotila kunnassamme. Tavoitetta tukee Sonkajärven demarien vaaliteemoissa esitetty sosiaalisten kriteerien käyttöönotto julkisissa hankinnoissa. Esimerkiksi rakentamiseen ja korjaamiseen liittyvissä urakoissa yhtenä kriteerinä on oltava työuransa alussa olevien nuorten ja vaikeasti työllistyvien työllistämisvelvoite kunnan työllistämispalveluiden kautta. Sonkajärven suuntaa voidaan muuttaa -tarvitaan vain rohkeita päättäjiä.
Kommentit
Lähetä kommentti